Friday, January 21, 2011

Bermulanya Kehidupan Aku Sebagai BOMBA

Actually aku xpenah terpikir nk jd bomba.. boleh dikatakan kerja bomba tiada dlm list kerjaya aku.. seingat aku, ms isi borang SPA dl bomba pilihan keempat aku.. maklum la ms 2 kn isi 5 pilihan kerja.. so,aku ltk la ikut priority bidang study aku.. xsangka lak bomba yg pgl dl tuk wat ujian fizikal.
Disebabkan ms 2 aku xdpt offer lain lg, aku pn pegi la ujian fizikal 2.. ms 2 aku tgl dgn parent aku kat serting. ujian fizikal kat seremban. perjalanan lebih kurang sejam lbh. seminggu sebelum 2 aku dh survey tmpt nk wat ujian ni.. nnt sng la nk tuju.
so,pada hari ujian 2 aku gerak dr rumah kul 6 pg dgn menaiki moto rempit kesayangan aku.. yamaha 125z.. ( ms ni moto 125z mmg top giler.. bangga seh!) sampai je kat Terachi, ujan trn dgn lebatnya.. ms 2 dh separuh jln.. hati dh mula berbalik. tp aku kuatkan semangat gak. akhirnya aku smp kat balai bomba seremban dlm keadaan basah kuyup.. punyala sejuk ms 2..
sampai je kat guard,dia bg tau tmpt ujian fizikal dh tukar kat balai bomba seremban 2.. punyala bengang aku sbb xtau tmpt dh tukar. aku lak xtau balai seremban 2 kat mn.. aku rs nk blk je ms 2.. kebetulan de lak sorang mamat yg amik ujian 2 smp gak.. dia ckp dia tau balai seremban 2 kat mn.. alang-alang dh smp tahap ni,aku pn follow la mamat 2.. (nm dia aku dh lupa la)..
k'org berdua org yg terakhir smp.. dlm keadaan sejuk n menggigil aku isi form maklumat diri.. dipendekkan cerita, dr 30 lbh list nama yg dipanggil tuk ujian fizikal, hny 18 org yg dtg termasuk 6 wanita.. masa round pertama ujian ni lebih separuh yg direject sbb BMI xlps.. akhirnya pd final stage hny 2 org yg lps termasuk aku.. xsia2 aku dtg kn.. hehe.. pegawai bomba 2 ckp tgu surat panggil interview.. maknanya hny k'org berdua wakil dr negeri sembilan..
selang beberapa bulan pas 2 aku dpt surat pggl interview. kat putrajaya lak 2.. pny la jauh nk kn g.. akhirnya aku sorang je yg berjaya dlm interview 2.. membe yg sorang lg 2 gagal.. so,aku diminta melapor diri di Ibupejabat bomba putrajaya pd 1 April 2005. aku merupakan batch pertama. de 10 org je dr satu malaysia.. aku attach kat c2 lbh kurang 5 bulan gak. pas 2 br g rekrut kat terengganu.. ms attach kat putrajaya ni,lemak meningkat dgn jayanya.. keje minit surat kuar msk jer.. maunyer xgemuk.. hehe


 ni la hsl drpd 3 batch yg dikumpulkan sbb ni la yg terbaik dr satu malaysia.. hehe...



ms ni mn yg de misai sume tkt nk cukur sbb xtau hsl cane nnt.. mst klaka giler muka.. termasukla aku skali.. :P cane la rupa aku nnt ek bl dh start rekrut..

ni la kenangan terakhir k'org sblm msk rekrut..tima kasih kat sume yg banyak membantu terutama tn Emil.. :)
mst korang xsaba nk tgk muka k'org ms rekrut kn.. terimala pendedahan esklusif ni.. hehe..
tuk pengetahuan korang, 3 bulan pertama keje aku kawad kaki jer.. ms ni xkira pe pn cuaca ttp kn kawad.. muka jgn ckp la.. klu baring kat tar ni, dh nk sm color dia.. pny la itam.. panas jgn ckpla.. pas abis kawad kaki, kn kawad pedang lak.. maklumla rekrut pegawai. kn blajo kawad pedang..

 
ni la rupo eh kawad podang.. ms ni slim giler.. stamina jgn ckp la.. mmg mantap.. mau xnyer, hari2 kn berlari, situp, tekan tubi n mcm2 lg la.. kira package lengkap k'org dpt..

masa ni dh abis kawad kaki. blaja kawad operasi lak.. sume kerja2 bomba k'org blaja ms ni.. padam api, potong kete, menyelamat mangsa kat tmpt tinggi n mcm2 lg..

 salah satu benda yg k'org kn wat..

setelah penat memadam api. posing jap...

eksen je ni sbnrnya.. hehe..

setelah berhempas pulas selama lebih 8 bulan akhirnya aku berjaya menamatkan kursus asas kebombaan ni dengan jayanya... aku telah dihantar ke negeri johor darul ta'zim sehingga sekarang... :)

No comments:

Post a Comment